Skuteczna nauka | Szkolenia Komunikacja

Skuteczna nauka

Dodany do Artykuły przez Maciej 3671 dni temu (Artykuł)

Gdybym miał wskazać jedną, najbardziej charakterystyczną cechę współczesnych nam czasów, która to w najdokładniejszy sposób opisuje świat w którym dziś żyjemy, bez chwili namysłu powiedziałbym, że jest to informacja. Nigdy w dziejach świata przekazywanie, otrzymywanie, uzyskiwanie i uaktualnianie informacji nie przebiegało na dużą skalę w tak sprawny sposób. Początkowo jedynie ustnie, później za pomocą odręcznego pisma, poprzez książki, gazety, których dziś wielomilionowe nakłady rozchodzą się w prawie każdym cywilizowanym społeczeństwie, aż po króla najświeższych (i często niestety nieweryfikowanych) informacji – internet. Dostęp do powszechnej informacji nigdy nie był tak łatwy. Lecz to nie na tym chciałem się dziś skoncentrować. Moim celem jest krótka analiza sposobów dzięki którym możemy zachowywać informacje dla siebie bez potrzeby odwoływania się do pamięci zewnętrznej. Symbolem naszych czasów jest to, że w kilka sekund możemy odwołać się do zewnętrznych źródeł informacji. Komputer z dostępem do internetu, lub bez niego, stanowi doskonałe narzędzie do  odświeżenia naszej pamięci, lub uzyskania danych, które w danej chwili są najbardziej potrzebne. Moim skromnym zdaniem jednak, ćwiczenie swojej pamięci jest jedną z najlepszych rzeczy które możemy zrobić dla samego siebie.


Dla mnie zawsze nauka szła w parze z ćwiczeniem pamięci – to pierwsze wydaje się stratą czasu bez tego drugiego, bo na co nam rozległa wiedza, dążenie do erudycji, skoro w decydującym momencie (sesja u studenta, prezentacja nowego projektu, przemówienie) zawodzi nas pamięć. Dodatkowo stres powoduje pustkę w naszym umyśle, przedłużająca się cisza przygniata nas swoim ciężarem, a wskazówki zegara na ścianie zdają się tkwić w miejscu. Są sytuacje życiowe w których nie możemy posłużyć się kartką papieru jako nośnikiem danych, ani komputerem, laptopem, etc. Wtedy możemy liczyć tylko na siebie, a z tym może być niekiedy problem, jeżeli wcześniej nie zadbaliśmy odpowiednio o swój rozwój, oraz podtrzymywanie efektów które już osiągneliśmy. Argumenty które mam zamiar przytoczyć być może nie będą odkrywcze, i większości osobom znane, lecz z pewnością mało kto stosuje się do ich zaleceń w codziennym życiu.


Całkowicie błędne jest przekonanie,  że zdolności naszego mózgu są wyłącznie wynikiem uwarunkowania genetycznego. Oczywiście prawdą jest to, że komórki nerwowe w naszym mózgu nie ulegają odnowie, i ich liczba jest określona w momencie narodzin, i do śmierci ulega wyłącznie zmniejszeniu. Lecz to nie determinuje wcale końcowych zdolności, jakie posiadamy. Nasz mózg ma nienasyconą potrzebę otrzymywania witamin, minerałów, aminokwasów, glukozy i tlenu. Odpowiednio prowadzona dieta oraz dobrze przygotowane warunki intelektualne mogą zwiększyć wydajność naszego mózgu.


Wrogiem naszego organizmu są tzw. wolne rodniki. Są to atomy cząsteczki lub jony posiadające na zewnętrznej orbicie pojedynczy, niesparowany elektron. Dążąc do przyłączenia lub oddania elektronu wykazują dużą aktywność chemiczną utleniając każdy związek z którym mają kontakt. Obiektem ataków wolnych rodników w organizmie człowieka są głównie związki posiadające w cząsteczkach wiązania podwójne jak: białka, DNA lub nienasycone kwasy tłuszczowe wchodzące w skład błon komórkowych, polisacharydy, lipidy (cholesterol) znajdujący się w krwi.  Wolne rodniki tworzą się w wielu produktach spożywczych jak: wyroby cukiernicze o długich terminach przydatności do spożycia, produkty mięsne i roślinne. Dotyczy to szczególnie tłuszczów zawierających wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które bardzo łatwo ulegają utlenieniu. W produktach smażonych lub długo przechowywanych, tłuszcze ulegają szybkiemu utlenieniu i pokarmy te zawierają bardzo dużo wolnych rodników. Spożycie takich pokarmów jak chipsy, frytki, krakersy, ciastka, ciasto do pizzy, sosy sałatkowe zwiększa ryzyko wystąpienia wolnych rodników w naszym organizmie. Aby przeciwdziałać tym utleniaczom, musimy dostarczać do organizmu antyutleniacze - Antyoksydanty pokarmowe. Są to takie enzymy jak m.in. katalaza, peroksydaza glutationowa, dysmutaza ponadtlenkowa. Odpowiednio zbilansowana dieta zawierać więc musi takie substancje jak np. selen który jest bezwzględnie wymagany podczas syntezy związków chemicznych które wcześniej wymieniłem.


Gdy uporamy się z odpowiednim dobraniem pokarmów które na co dzień spożywamy, dobrze jest się też zająć dostarczeniem do mózgu takich substancji jak lecytyna. Jest to substancja niezbędna do funkcjonowania układu nerwowego zwierząt i ludzi. Powszechnie dostępne są tabletki z lecytną, które można kupić bez recepty. Systematyczne dostarczanie tego fosfolipidu do organizmu podnosi ogólną sprawność intelektualną mózgu.


Tyle jeżeli chodzi o substancje odżywcze. Teraz chciałbym skupić się pozostałych czynnikach które w sumie dadzą nam personalny sukces.


Zacznę od tego, co każdy uzna za przyjemne – sen. Sen jest nam niezbędny do życia i prawidłowego przebiegu procesów psychicznych. Już jedna nieprzespana noc obniża sprawność psychofizyczną. Brak snu przez dłuższy czas powoduje szereg negatywnych efektów psychicznych i fizjologicznych:



  • Zaburzenia nastroju

  • Utrudnione skupienie uwagi

  • Spowolnienie reakcji


Odpowiednie regulowanie dawek snu (u ludzi zapotrzebowanie na sen waha się od 9-8 lub 8-7 godzin na dobę) pozwoli utrzymać nasz umysł w stanie świeżości i pełnej aktywności.


Podczas nauki, i dotyczy to każdego materiału jaki staramy się opanować, ważna jest systematyczność. Jest to podstawa, od której nie wolno odejść, z prostego powodu – „szarpany” sposób nauki tzn. wyłącznie przed egzaminem, kończy się tym, że nie wyćwiczona pamięć i mózg muszą przyjąć znacznie większą dawkę informacji, niż dotychczas. Systematyczność, poza samą nauką, bardzo przydaje się w życiu codziennym. Planowanie swojego dnia, dzielenie go na części pod względem zadań do wykonania, dawanie sobie czasu wyłącznie przeznaczonego na odpoczynek – pozwala nam to wyregulować nasz organizm, zwiększyć jego efektywność.


Jeżeli nie jesteśmy systematyczni w nauce, wiedza którą chcemy posiąść nie ma czasu na utrwalenie. Pamięć krótkotrwała daje nam pewne poczucie, że to co czytamy, na bieżąco jest zapamiętywane. Lecz następnego dnia najprawdopodobniej zapomnimy więcej niż połowę z dnia poprzedniego. Proces przypominania zdobytej wiedzy powinien wyglądać następująco – pierwszy raz przypominamy sobie to, co staramy się zapamiętać 10 minut po pierwszym w pełni ukończonym procesie nauki. Następnie po godzinie. Jeżeli uczyliśmy się przed snem (co jest zalecane), to zaraz po przebudzeniu musimy powtórzyć to czego się nauczyliśmy. Potem poszczególne interwały pomiędzy procesem przypominania ulegają znacznemu zwiększeniu – 1 dzień, tydzień, miesiąc aż do pół roku – po takim okresie informacja zostaje zakodowana w pamięci długotrwałej, która towarzyszy nam już do końca życia.


Proces przypominania informacji dzielimy na:



  • Rozpoznanie czyli identyfikacja – najszybszy i najłatwiejszy sposób przypominania sobie – rozpoznajemy pewien schemat, pozbawiony szczegółów, związany np. z czynnością uczenia się, charakterystycznym kolorem czy zdjęciem;

  • Rekonstrukcja ustna – wiele trudniejsza niż poprzednia – wymaga ustnego przedstawienia treści zawartego w materiale którego się uczyliśmy – praktycznie nie do wykonania bez zrozumienia tekstu;

  • Rekonstrukcja pisemna – jest jeszcze trudniejsza, wymaga dość dokładnej znajomości materiału;

  • Antycypacja – odtworzenie jest bardzo trudne, wymaga często nie tylko doskonałej pamięci, lecz także zaangażowania emocjonalnego;


 


Dobrym sposobem na naukę jest również zwiększenie ilości doznań sensorycznych ingerujących w proces przyswajania informacji. Im więcej pobudzonych zmysłów towarzyszy nauce, tym bogatsze są skojarzenia powstające w trakcie nauki, i tym łatwiej jest sobie przypomnieć np. treść materiału.


Pamiętać też należy o odpowiednim przygotowaniu sobie materiału, którego będziemy się uczyć – należy go zredagować w sposób najlepiej odpowiadający naszym zapotrzebowaniom tzn. ograniczyć go do słów kluczowych (można je zaznaczyć kolorowym tekstem, podkreśleniem bądź obrysować), dodać notatki pomocnicze, które przypominają nam, o czym jest tekst. Dobrym sposobem jest również wypisanie wszystkich najważniejszych słów kluczowych, i uszeregowanie ich jeden obok drugiego w kolejności ściśle uzależnionej od ich logicznych powiązań i kolejności występowania w tekście. Następnie zapamiętujemy, jeden po drugim, słowa kluczowe. Budujemy dzięki temu „szkielet”, który później obłożymy „skórą” złożoną ze skojarzeń i bazy zapamiętanych informacji, bowiem jednym z rodzai przypominania jest przypomnienie wynikające z dostarczenia jednej wyłącznie informacji będącej informacją kluczową, po poznaniu której, potrafimy zrekonstruować cały tekst.


Nie bez znaczenia jest również odpowiednie dotlenienie mózgu – zaleca się naukę przy otwartym oknie, a co jakiś czas zalecane jest wykonywanie prostych ćwiczeń np. skłonów, podskoków, aby pobudzić krążenie w naszym organizmie, gdyż szybciej krążąca krew w organizmie jest lepiej dotleniona, a to ma wpływ na nasz mózg.


 


Podsumowując, w tekście starałem się przedstawić zbiór porad, dotyczących tego, w jaki sposób możemy wpłynąć na nasze naturalne zdolności z którymi się rodzimy. Nasze genetyczne uwarunkowanie dotyczące inteligencji i zdolności umysłowych nie są sztywne i niezmienne przez całe życie – odpowiedni trening przynosi wymierne korzyści. Zdrowa dieta, systematyczność przejawiająca się w różnych dziedzinach życia, przygotowanie teoretyczne i praktyczne, trening fizyczny – te rzeczy razem w połączeniu mogą pozwolić nam na lepsze i bardziej wydajne życie.


Bookmark and Share

Kto głosował na ten wpis


Nasz serwis powstał z myślą o ludziach, którzy interesują się szkoleniami, a zwłaszcza tymi, które dotyczą zagadnienia komunikacji. Na naszych stronach zbieramy najciekawsze materiały dotyczące tej tematyki, które można znaleźć w Internecie.
Partnerzy
Login:

Hasło:

Zapamiętaj mnie:



Wszystkich Online: 0

  • csisilver
  • Silouh
  • aggiss
  • Piter
  • greta
  • agu_87
  • Elamis
  • Agnieszka_
  • Fokolak
  • Gnom

STATYSTYKI